W szkolnych murach Zespołu Szkół w Starej Łubiance dzieją się rzeczy niezwykłe. Podczas gdy w większości placówek edukacyjnych uczniowie ślęczą nad podręcznikami, tutaj programują misje na Marsa, tworzą algorytmy i sterują robotami. To nie science fiction, lecz codzienność w szkole, która postawiła na innowacje i kompetencje przyszłości.
Mali programiści podbijają Marsa
Uczniowie klas I-III z zapałem uczestniczą w projekcie „Digital Kids – Zaprogramuj misję na Marsa!”. Zamiast tradycyjnych zeszytów, dzieci pracują na tabletach i z robotami Dash, tworząc pierwsze algorytmy i poznając tajniki programowania. Dzięki wsparciu finansowemu w wysokości 30 000 zł z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, szkoła wyposażyła uczniów w 10 nowoczesnych tabletów oraz zestawy klocków Scottie Go! Edu.
„Dzieci w naturalny sposób przyswajają nowe technologie. Naszym celem jest ukierunkowanie tej energii na kreatywne rozwiązywanie problemów” – mówi jeden z nauczycieli zaangażowanych w projekt.
Przedszkolaki kodują przyszłość
Innowacje w Starej Łubiance zaczynają się już w przedszkolu. Program „Zabawa w programowanie” wprowadza najmłodszych w świat kodowania i logicznego myślenia. Wyposażeni w roboty Dashe i Dot oraz maty kodujące, przedszkolaki stawiają pierwsze kroki w świecie technologii. Projekt o wartości 15 000 zł objął swoim zasięgiem 65 dzieci w wieku 3-6 lat, rozwijając ich kompetencje cyfrowe poprzez zabawę.
Nauka przez doświadczenie
Projekt „Bądźmy zdrowi” to przykład holistycznego podejścia do edukacji. Poprzez warsztaty kulinarne, podczas których uczniowie samodzielnie przygotowują zdrowe posiłki, oraz konkursy plastyczne i prelekcje ekologiczne, młodzież zdobywa praktyczną wiedzę o zdrowym stylu życia. Inicjatywa, koordynowana przez nauczyciela-bibliotekarza i pedagoga szkolnego, znacząco wpłynęła na świadomość żywieniową uczestników.
Innowacje pedagogiczne dla najmłodszych
Szkoła realizuje również unikalne programy dla najmłodszych. „Rowerolandia” to nie tylko nauka jazdy na rowerze, ale także pierwsze spotkanie z zasadami ruchu drogowego. Z kolei „Zabawy logopedyczne” wykorzystują gry interaktywne do wsparcia rozwoju mowy u przedszkolaków.
Technologia w służbie edukacji
Imponujący jest również zasób technologiczny szkoły. Dzięki pozyskanym funduszom unijnym (łącznie ponad 647 tysięcy złotych w latach 2018-2023), placówka dysponuje nowoczesnym sprzętem – 12 tabletami, 4 robotami Dash oraz podłogami multimedialnymi.
Zespół Szkół w Starej Łubiance pokazuje, że innowacyjna edukacja jest możliwa nawet w niewielkich miejscowościach. Łącząc tradycyjne wartości z nowoczesnymi technologiami, szkoła przygotowuje swoich uczniów nie tylko do zdania egzaminów, ale przede wszystkim do kreatywnego funkcjonowania w dynamicznie zmieniającym się świecie.
Dodaj komentarz